Bloggarna utmanar tidningarna (repotage)

Bloggvärlden bara växer och växer. Det verkar nästan som var och varannan människa har skaffat sig en egen blogg. Särskilt konstigt är det väl inte egentligen. Att skaffa sig en blogg är nämligen busenkelt. Allt man behöver göra är att skapa ett konto, och sedan är det bara att blogga på! Man kan blogga om vad som helst, vilket man också gör. Det finns bloggar för allt. T.ex. dagboksbloggar, fotobloggar, diktbloggar, klassbloggar etc. Dock finns det en viss blogg som sticker ut lite mer. Jag pratar förstås om modebloggen.

                      Tittar man runt på en massa olika bloggar kan man nästan vara helt säker på att man kommer att få se bilder på kläder som finns att köpa, kläder man tänker införskaffa eller kläder man har köpt. Oavsett om bloggaren/bloggerskan kallar sin blogg för just ”modeblogg” eller inte. Det har blivit väldigt populärt att visa upp just vad man själv tycker är snyggt. Eftersom att så mycket går att hitta på bloggarna skulle man kunna säga att modetidningars funktion försvinner mer och mer. Har Lady Gaga klätt sig i bubbelplast på röda mattan eller har jeanstights helt plötsligt gått ur mode kan man garanterat finna svaret på någons blogg. Vi själva kan ha precis lika bra koll som tidningarna. Vilken blir vårens fräschaste färg? Nu kan man ta reda på det över internet. Man behöver inte ens kliva utanför dörren utan bara ha tillgång till en dator. Det är bara att leta reda på sin egen favoritblogg och följa den, helt gratis. Att hitta till olika bloggar är inte heller särskilt svårt eftersom att många gärna länkar till sina egna favoriter. De mest populära blir också ofta omtalade på större sidor.

                      En av Östergötlands mest populära modebloggerskor bor faktiskt här i Norrköping. Hon är tjejen som i bloggvärlden är känd som ”colorelle”. Jag har träffat denna klädgalna bloggerska för att få reda på hur det faktiskt är att vara en omtyckt bloggerska. På hennes blogg kan man varje dag läsa om och se vad hon tycker är snyggast i modeväg. Hon visar oss allt ifrån topp till tå, de höga heelsen, de solblekta jeansshortsen på brunbrända ben, de åter populära secondhandfynden och de kastanjeröda lockarna i håret. Självklart också en hel del smycken att visa upp med, just nu gäller ”the bigger the better”




Alla smycken får inte plats i lådan...

                       Efter att ha kämpat mig igenom snödrivor och stampat av den packade snön under skorna, utanför dörren, fick jag äntligen komma in i colorelle’s varma hall. Iklädd en supersnygg oversizetröja, med paljettprydda axlar, ursäktar hon sig över golven som hon ännu inte har hunnit att dammsuga, trots att jag tycket att rummet är skinande rent. Jag kan inte hjälpa att lägga märke till den öppna resväskan som står packad i sovrummet med de mest färgglada, lätta sommarplaggen. De snyggaste och högsta heelsen står också uppradade bredvid. På bloggen avslöjar hon att en solsemester väntar. Vi slår oss ner i soffan som står mot den vita väggen där hon brukar fota sina outfitbilder.

 

När startade du bloggen?

- Oj när var det? Det var rätt länge sen faktiskt… För tre år sedan tror jag.

Vad var tanken med bloggen då?

- Ingenting. Jag hade tråkigt en söndagskväll och testade hur man gjorde. Det blev väl en lite dagboksliknande blogg. Sedan var det för att jag skulle kunna kommunicera lite enklare med andra modebloggare.

Hur många läsare hade du då?

- Haha, två unika läsare om dagen. Det var jag och min mamma! Den var faktiskt rätt dålig i början.

Och nu?

- Jadu, det varierar ju lite hela tiden. Jag har väl haft ungefär 3500 unika träffar på bloggen per dag. I snitt brukar det bli 10 000 träffar i veckan. Det är faktiskt jätteroligt att så många läser min blogg, och det går uppåt!

När man har så många läsare borde det ju även bli en hel del kommentarer. Hinner man svara på allt?

- Nej, tyvärr hinner jag inte det. Jag brukar svara på speciella kommentarer, om någon undrar om något eller sånt. Ofta får man kommentarer från folk som bara vill att man ska hitta till deras bloggar.

Kommer du ihåg första gången som du blev nämnd på en större sida/tidning?

- Oj, säger ”colorelle” och får fundera lite. Nja, jag vet inte om det var första gången men jag minns när jag var med på minoutfit.se första gången. Det är en sida där man samlar snygga outfits från andras bloggar. Det var riktigt kul! Sedan är det ju jätteroligt när andra bloggar nämner mig med.

När började du tänka på dig själv som en känd bloggerska? Om du nu gör det?

Ännu en gång får hon tänka efter lite extra.

- Vilken svår fråga! Jag har aldrig riktigt tänkt så. Men nu när du säger det så är jag nog rätt så stor. I alla fall inom Östergötland. Jo, men jag har ju börjat få lite mer respons på mina inlägg, lite mer uppmärksamhet. Sedan har jag ju börjat få fler och fler bloggfest invites!

Ja juste, hur många bloggfester har du varit på?

- Jag vet inte riktigt, men några ”små” bloggfester har det blivit. Och så har jag ju blivit bjuden på några större tillställningar med, Veckorevyns bloggfest till exempel. Sedan har jag ju arrangerat en egen bloggfest här i Norrköping med. Det var superkul! Allra roligast är nog ändå att samlas några bloggbrudar hemma hos någon och dricka drinkar.

Det är ju en modeblogg du har, men handlar den bara om mode?

- Nej, det är ju lite privatliv med också. Fast det skriver jag så lite som möjligt om. Jag gillar ju att fota, så lite sånt lägger jag upp. Resor är också roligt att blogga om och jag får ofta bra respons på mina semesterbilder.

Vart hittar du inspiration ifrån?

- Andra bloggar, svarar hon nästan i samma sekund som jag avslutar frågan. Lite från folk man ser på stan med, men som sagt, mest från andra bloggar.

Vad är det roligast att blogga om?

- Hm, vad är roligast…? Ett riktigt bra secondhand kap! När man hittar något som är riktigt snyggt och billigt. Då får man, troligen, ett unikt plagg med många avundssjuka läsare. Det är roligt.

Vad är mindre roligt att blogga om?

- Hm, det vet jag inte riktigt. Jag kan inte säga något som är tråkigt att blogga om men har man ingen ork eller inspiration är det svårt. Det märker ju läsarna direkt med eftersom att det inte blir så många nya inlägg.

Hur mycket tid spenderar du åt bloggen varje dag?

- Det är nog väldigt olika beroende på om jag är ledig eller inte. Det blir ju självklart lite färre inlägg om jag jobbar. Men på ett ungefär, en timme om dagen kanske.

Hur många klädesplagg har du lyckats samla på dig än så länge?

- Menar du sedan jag skaffade bloggen? Eller jaha, överhuvudtaget. Hahaha, det vågar jag inte ens räkna! Min sambo skulle nog kasta allt om han fick veta. Jag funderar faktiskt på att räkna mina klänningar någon gång, jag har en hel del av dem. Jag får ganska många dryga och avundssjuka kommentarer av läsare om att jag borde skänka bort mina kläder, till dem själva oftast. Vissa tycker också att jag överkonsumerar kläder. Mycket av det jag köper är ändå begagnat och jag slänger aldrig kläder utan skänker de vidare. Då får jag lite bättre samvete i alla fall.


Har du några andra favoritbloggar?

- Jättemånga! Jag har nog ungefär 15 bloggar som jag följer och kollar varje dag. Sedan finns det många som jag tittar till lite då och då. Mest är det lite mellanstora bloggar, sådana som man har träffat och har kontakt med. Sedan följer jag lite större bloggar med, Elin Klings blogg till exempel.

Vad handlar de om?

- Mode. De flesta i alla fall.

Tycker du att bloggandet är något att satsa på som yrke?

- Jag tycker aldrig att man ska starta en blogg med ett syfte om att bli stor. Då bloggar man inte riktigt helhjärtat och man kan nog tröttna rätt fort. Är man redan känd kan man nog lyckas med att jobba som bloggerska. Elin Kling var ju till exempel redan erkänd i modevärlden så hon kan satsa på det. Man kan nog lyckas med en provocerande blogg också. Genom att skriva dryga och elaka saker blir man lätt en ”snackis”, men det kan vara farligt att inte vara försiktig med vad man publicerar. Folk kan bli väldigt upprörda.

Sista frågan nu, vilket blir sommarens snyggaste plagg?

- Hmm, mumlar bloggerskan för sig själv och tar en lång funderare. Jag älskar ju höga jeansshorts, så det kommer jag att använda mycket i sommar. Men lite mer allmänt då…? Magtoppar! Det kommer vara mer populärt i år. Skyhöga klackskor håller nog i sig med, med träklack. Stora tjocka halsband, lite etno stil med lite pärlor och indianstuk.

 

Sista frågan var det inte riktigt för här kommer några snabba som avslut!

 

Prickigt eller randigt?

- Båda! I mängder!

Nytt eller secondhand?

- Secondhand, helt klart.

Jeans eller tights?

- Hm, tights.

Klack eller platt sko?

- KLACK!

Lugg eller mittbena?

- Hm, mittbena är ju trendigast. Det beror ju på vad man passar i med. Jag säger båda.

Vår/sommarkläder eller höst/vinterkläder?

- Absolut vår/sommarkläder.

 

Innan jag går där ifrån frågar jag om man skulle kunna få ta sig en titt in i klädgarderoben. ”Colorelle” visar mig in till sovrummet där hennes kläder gömmer sig bakom tre stora vita dörrar. Bakom de två första dörrarna hänger, säkert hundra, hoppressade klänningar i alla färger, längder och modeller. Under dem ligger fler kläder och accessoarer staplade i stora högar. Bakom den tredje dörren hittar man ytligare några korgar och hyllskivor proppfulla med så många tröjor och linnen som bara går att få in. Här gömmer sig även lite smink och smycken. Jag undrar lite för mig själv vart kläderna som just nu låg i resväskan, tidigare hade legat.



Kommentarer
Postat av: Kajsa

MVG



Bra balans mellan person beskrivning, miljö och intervju. Bra

2010-04-10 @ 16:26:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0